SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Dieselový TRAXX 285.001 byl přepraven do Hranic na Moravě
Na základě objednávky leasingové společnosti CBRail zahájil Bombardier v roce 2007 výrobu nákladních dieselových lokomotiv typu TRAXX F140 DE (německá řada 285). První vyrobený stroj 285.001 se pak v rámci zkoušek objevil v srpnu 2007 na zkušebním okruhu Velim (viz Zkoušky dieselové lokomotivy Bombardier TRAXX 285.001). Stejná lokomotiva je pak na návštěvě Česka znovu v roce 2024. Tentokrát však je v dílnách společnosti ČMŽO – elektronika v Hranicích, kam zavítala z důvodu instalace vlakového zabezpečovače Mirel.
Instalace tohoto zabezpečovače je nutná pro provoz lokomotivy v Maďarsku, kam leasingová společnost Akiem pronajímá již několik strojů tamnímu největšímu nákladnímu dopravci Rail Cargo Hungaria. Akiem získal tyto dieselové lokomotivy v roce 2020 převzetím balíku kolejových vozidel od firmy Macquarie European Rail, která je předtím převzala od CBRail. Všech 10 kusů strojů TRAXX F140 DE původně jezdilo u různých firem v Německu (především u ITL), od roku 2020 však přešlo pět kusů k Rail Cargo Hungaria. Jedná se mj. o lokomotivu 285.107, do které byl Mirel instalován již v roce 2010 a v témže roce byla krátce provozována také v Česku a na Slovensku.
Stroj 285.001 byl po celou svou kariéru provozován německým dopravcem Havelländische Eisenbahn, v jehož barvách také jezdil. Před svou aktuální cestou do Česka však obdržel stříbrný firemní lak Akiemu. Lokomotivu si z německé stanice Schirnding převzala 9. května 2024 lokomotiva 751.036, která ji krátce po půlnoci 10. května 2024 dovezla do cílové stanice Hranice na Moravě. V Praze musely obě lokomotivy překonat most na Výtoni, který je v havarijním stavu, a proto musely být obě lokomotivy od sebe odděleny vozidlem s nižším nápravovým tlakem. To zajistil rychlíkový vůz zapůjčený od Regiojetu, který byl do soupravy přidán v úseku Praha-Smíchov – Praha-Malešice. Snímek zachycuje celou soupravu po příjezdu do Prahy-Malešic.
Text Jan Novotný, foto Jiří Konečný
Oprava úzkorozchodné parní lokomotivy 900 BS 200 „Krutwig“
Společnost Railway Capital bude pro Národní technické muzeum v Praze (NTM) realizovat restaurování úzkorozchodné důlní parní lokomotivy 900 BS 200 „Krutwig“ inventárního čísla 68 501 (vyrobena v roce 1957 v ČKD Sokolovo pod výrobním číslem 3929) do vystavovatelného stavu s tím, že dle restaurátorského záměru, který zpracoval odborný tým NTM v únoru 2023, má být ve stavu odpovídajícímu „poslednímu dni provozu“. Lokomotiva zůstane v neprovozním stavu, ale bude umožňovat přesun v nastrojeném stavu. Cena opravy je stanovena na částku 1 635 100 Kč bez DPH. Lokomotivu si dne 27. dubna 2024 Railway Capital převzal v chomutovském depozitáři NTM a převezl vlastním vlakem Pn 52745 do depa ve Veselí nad Lužnicí, kdy v jeho čele stanul malý Hektor T 435.097 (720.097) ve vlastnictví Railway Capital.
Nejedná se o první opravu, kterou pro NTM společnost Railway Capital realizuje. V září roku 2023 byla NTM slavnostně předaná zrestaurovaná dvounápravová normálněrozchodná tendrová parní lokomotiva 210.001 „Serényi“ z roku 1905, jejíž oprava trvala dva roky a byla spolufinancovaná z prostředků EU v rámci 76. výzvy „Muzea II.“ Integrovaného regionálního operačního programu za přispění Ministerstva kultury a NTM.
Na snímku z 27. dubna 2024 je ve stanici Most zachycena lokomotiva 900 BS 200 „Krutwig“ při přepravě na šestinápravovém plošinovém voze Px 3–59707.
Text a foto Jiří Konečný
Nová lokomotivní posila dopravce IDS Cargo
Dne 23. 4. 2024 v brzkých ranních hodinách si dopravce IDS Cargo (IDSC) převzal do přibližně čtyřměsíčního pronájmu od poolu European Locomotive Leasing (ELL) nového vícesystémového Vectrona 193.439. Ten bude v září 2024 nahrazen jinou lokomotivou Vectron s dlouhodobou nájemní smlouvou. Lokomotiva v bílém nátěru, s kterým opustila výrobní závod Siemens v Allachu, byla během dopoledne přímo v Břeclavi opatřena reklamním polepem nového provozovatele. Následně odjela strojně do Tršnice jako Lv 53468 pro svůj první nákladní vlak ložený dřevem. V lokomotivním parku IDSC jsou tak v současné době provozovány dvě lokomotivy Vectron, obě pronajaté od ELL (193.439 a 193.747).
Tato lokomotiva Siemens Vectron vyrobená s výrobním číslem 23581 a poolu ELL dodaná koncem března 2024 nahradí u IDSC stroj 193.276, zničený 3. 12. 2023 při vážné nehodě v České Třebové. Po vyproštění a projednání jeho technického stavu s pronajímatelem a pojišťovnami byly z 193.276 počátkem roku 2024 kompletně zdemontovány technologie ze strojovny. Značně poškozený skelet lokomotivy čeká na svůj další osud přímo v České Třebové, kde bude s největší pravděpodobností fyzicky rozložen.
Na fotografii z 23. 4. 2024 se představuje čerstvě polepená lokomotiva 193.439 (EVN D-ELOC 91 80 6193 439-7) ve finální grafické podobě v obvodu železniční stanice Břeclav os. n. před odjezdem na svůj první výkon ve službách IDSC.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Dušan Vacek
Retro „bobina“ 141.018 Junior market
Během dubna 2024 je postupně dokončována oprava lokomotivy 141.018, které se ujala společnost ČMŽO Přerov a kam byla přistavena v polovině loňského roku. Při této opravě byla zároveň opatřena zeleným retro nátěrem, přibližujícím její podobu krátce po vyrobení. Po jejím dokončení bude u majitele, kterým je společnost Junior market, nasazována kromě jiného i na objednané nostalgické vlaky. Jejich vedení však bude po roce 2025 omezeno postupným zaváděním výhradního provozu pod dohledem ETCS, protože pro tuto řadu už se s montáží OBU ETCS nepočítá.
Lokomotiva 141.018 byla vyrobena v roce 1959 v tehdejších Závodech V. I. Lenina Plzeň (lokomotivka Škoda Plzeň) ještě s označením E 499.118 a s výrobním číslem 3795. Z výroby byla předána ČSD do lokomotivního depa Praha střed. Později byla přeznačena na E 499.1018 a v roce 1988 na 141.018. Kromě Prahy působila pod depy Hradec Králové, Ústí nad Labem a provozní kariéru pod ČD ukončila v DKV Olomouc. V závěru roku 2013 byla ČD odprodána pro nadbytečnost a novým majitelem se stává společnost Junior market se sídlem v Uhlířských Janovicích. V následujícíh letech bylo lokomotivu příležitostně vidět jak s nostalgickými vlaky, tak při přepravách různých železničních vozidel zejména z Velimi ke zkouškám v Polsku.
Na fotografii z 10. 4. 2024 je zachycena 141.018 po návratu ze své první zkušební jízdy, která se uskutečnila v trase Přerov - Štěpánov - Přerov v rámci ověření jízdních vlastností po uskutečněné opravě, v obvodu železniční stanice Přerov.
Text Daniel Brabenec, foto David Maštalíř
ČD pokračují v nákupu motorových vozů RegioShuttle RS1 z Německa
Na základě poptávkového řízení z prosince 2023 uzavřely ČD 29. 1. 2024 smlouvu s německým dopravcem DB Regio na odkup čtyř kusů touto společností provozovaných motorových vozů RegioShuttle RS1. Smluvní cena čtyř strojů vyrobených v roce 1999 byla stanovena na 75 584 506,14 Kč s DPH (62 466 534 Kč bez DPH). 15. 2. 2024 si pak ČD tyto vozy převezly z Německa přes Bad Schandau do Prahy (na pracoviště ONJ). Jednalo se konkrétně o stroje v Německu označené 650.002 - 650.005. 18. 2. 2024 pak všechny zakoupené vozy opustily ONJ, přičemž vůz 650.002 byl převezen do depa Praha-Libeň, zbývající tři do České Třebové k další deponii.
Všechny 4 vozy jsou určeny pro budoucí výkony ve Středočeském kraji (ČD toto nasazení upřesnily na východní oblast kraje). Před nasazením do provozu ale musí projít vyvazovací opravou a patřičnými úpravami pro provoz v Česku, tzv. bohemizací. Jde především o dosazení vlakového zabezpečovače a radiostanice. Upraven bude také celý interiér, dosazena bude Wi-Fi síť a elektrické zásuvky 230 V a USB pro dobíjení drobné elektroniky, upraven a doplněn bude informační systém. Dále budou opatřeny nátěrem v barvách Pražské integrované dopravy (PID). Po dokončení úprav dojde k jejich přeznačení na českou řadu 841.x (konkrétní označení přidělí Drážní úřad, zatím jsou v Česku využity řady 841, 841.2 a bude 841.3). O opravci, který realizuje výše uvedené úpravy vozů, ještě nebylo rozhodnuto. 650.002 by měla prozatím zůstat v Praze k dispozici pro případnou prezentaci zástupcům PID a kraje.
Snímek z 21. 2. 2024 zachytil v depu v České Třebové dočasně deponované motorové vozy 650.005, 650.003 a 650.004 krátce po jejich převezení z Prahy.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Konečný
První trolejbusová linka DPP zahájila provoz
První trolejbusová linka č. 58 Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) spojující Palmovku a Čakovice/Miškovice zahájila pravidelný provoz dne 1. února 2024. Došlo tak k definitivnímu zrušení autobusové linky č. 140, kterou linka č. 58 zcela nahradila a která byla po dobu nejprve víkendového a následně i celotýdenního zkušebního trolejbusového provozu na lince č. 58 v souběžném provozu (viz Zahájení provozu znovuobnovené „trolejbusové“ linky č. 58 DPP).
Ač zahájení pravidelného provozu předcházelo poměrně dlouhé období zkušebního provozu a to i s trolejbusy SOR TNS 18, které pro první trolejbusovou linku zakoupil DPP u společnost SOR Libchavy (viz Nové trolejbusy SOR TNS 18 DPP ve zkušebním provozu a Další fáze zkušebního provozu trolejbusů SOR TNS 18 DPP), tak náběh nové linky není bezproblémový. Nové trolejbusy SOR TNS 18 stále vykazují technické problémy a jsou od prvního dne provozu linky č. 58 doplňovány i naftovými trolejbusy SOR NB 18 DPP. To dokumentuje i snímek z 9. února 2024, kdy se na Palmovce na lince č. 58 potkal trolejbus  SOR TNS 18 ev. č. 107 s autobusem SOR NB 18 ev. č. 6785.
Text Jiří Konečný , foto Jiří Konečný
RegioFox 847.007 ve zkušebním provozu na Vysočině
V roce 2021 uzavřely ČD na základě výběrového řízení rámcovou smlouvu s polským výrobcem kolejových vozidel PESA Bydgoszcz na dodávku až 160 motorových jednotek, kterým Drážní úřad přidělil řadové označení 847. Z dosud uzavřených dílčích objednávek je určeno 6 jednotek pro Pardubický kraj na obsluhu trati Pardubice - Havlíčkův Brod a 9 pro Kraj Vysočina s určením pro vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Slavonice (Sp a Os) nebo Znojmo (Sp) a Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou (vybrané Os nepokryté řadou 650.2). V roce 2023 bylo 6 vybraných jednotek zařazeno do zkušebního provozu na výkonech pracoviště Rakovník (viz Zkušební provoz nových motorových jednotek PESA zahájen) s jeho plánovaným ukončením do konce roku 2023. Kvůli nesplnění některých podmínek byl zkušební provoz prodloužen do poloviny roku 2024. To má za následek časový posun v nasazení řady 847 na plánované výkony také na Vysočině - podle původních předpokladů měly nové jednotky jezdit na trati do Pardubic od začátku platnosti GVD 2023/2024, zbývající pak měly vstupovat do provozu od ledna 2024.
Kvůli urychlení nasazení nových vozidel na plánovaných výkonech na Vysočině po jejich typovém schválení byla v předstihu přesunuta jednotka 847.007 z Rakovníka do Havlíčkova Brodu. Ve zdejším depu budou nově jednotky pro Pardubický kraj a Vysočinu udržovány spolu s pardubickými „žraloky“ 844.030 a 031. V Havlíčkově Brodě probíhá jak seznání dílenského personálu, tak postupný zácvik strojvedoucích. 847.007 v barvách PID přijela z Rakovníka do Havlíčkova Brodu 15. 1. 2024, přičemž ještě ten den absolvovala jeden obrat na pravidelném osobním vlaku do Žďáru nad Sázavou a zpět. Od 16. do 23. 1. 2024 pak byla v odpoledních hodinách nasazována na pravidelné osobní vlaky do Humpolce. 26. 1. 2024 následovala její první jízda jako neveřejný vlak po trati Havlíčkův Brod - Jihlava - Slavonice, kam bude tato řada snad zanedlouho pravidelně turnusována.
Na fotografii z 26. 1. 2024 je zachycena jednotka 847.007 v železniční stanici Havlíčkův Brod krátce po přistavení z depa, aby se vzápětí vydala jako Sv 96179 Havlíčkův Brod - Slavonice na cestu směrem na Jihlavu.
Text a foto Daniel Brabenec
Nové montážní vozy trakčního vedení MTW 100.1 SŽ
Koncem listopadu 2023 obdržela Správa železnic (SŽ) první z objednaných vozidel pro údržbu a opravy trakčního vedení řady MTW 100.1 rakouského výrobce Plasser & Theurer. Stalo se tak na základě vítězství ve veřejné soutěži SŽ z 19. 12. 2019 na dodávku 6 vozidel pro kontrolu a údržbu trakčního vedení. Společnost Plasser & Theurer se stala nakonec jediným účastníkem řízení, do soutěže se kvalifikovala s vozidly typu MTW 100.506. Smlouva s dodavatelem byla podepsána 16. 4. 2021, hodnota kontraktu je 704 621 700,- Kč bez DPH. SŽ tímto krokem navázala na první objednávku nových montážních vozů trakčního vedení z roku 2015, díky které obdržela v roce 2017 celkem tři stroje MTW 100, vyrobené taktéž v Linci firmou Plasser & Theurer (viz Nové montážní vozy trakčního vedení MTW 100 SŽDC). Do té doby probíhaly u SŽ pouze rekonstrukce stávajících a technicky již zastaralých vozů MVTV 2.
První vůz MTW 100.1 001, který svým EVN 99 54 9139 004-4 navazuje na stroje MTW 100, byl dodán Oblastnímu ředitelství Praha na středisko OTV Kolín. Od prosince 2023 běží schvalovací řízení u Drážního úřadu, na jehož základě byl vůz zařazen do zkušebního provozu. Po jeho úspěšném zakončení bude následovat dodávka zbývajících vozidel. Postupné nasazování prvního MTW 100.1 do provozu bylo zahájeno v polovině ledna 2024, zatím především v rámci jízd k seznání strojvedoucích a zaškolení obsluhy.
MTW 100.1 je čtyřnápravové speciální vozidlo s dvěma koncovými kabinami, dílnou, WC, umývárnou a odpočinkovou místností. Určeno je až pro šestičlennou pracovní četu. Provozováno může být v jízdním režimu s maximální rychlostí 120 km/h nebo pracovním režimu s maximální rychlostí 5 km/h, v tomto případě je možné i dálkové ovládání vozu. K práci na trakčním vedení slouží dvě zvedací pracovní plošiny, umístěné na střeše vozidla. Nad jedním stanovištěm je umístěn kontrolní sběrač, za ním před plošinou jsou umístěna dvě hydraulická odtlačovací ramena pro podpírání trolejového vedení. Ve voze je instalována nezávislá elektrocentrála pro práci při vypnutém spalovacím motoru. Jeho celková délka přes nárazníky je 22, 04 m, rozvor náprav 17, 9 m, uspořádání náprav B´2´, rozvor podvozku 2 500 mm, hmotnost samotného vozidla 81,4 t, celková hmotnost obsazeného stroje 85 t. Vybaven je OBU ETCS L2 CAF Auriga a národním zabezpečovačem AŽD LS 06.
Snímek pořízený poblíž zastávky Praha-Zahradní město dokumentuje MTW 100.1 001 jako vlak Služ 52805 Kařízek - Kolín při návratu ze seznávací jízdy v rámci zácviku strojvedoucích.
Text František Koudelka, foto Jakub Novotný
Export lokomotiv řady 744 pro DB Cargo Italia pokračuje
Italský dopravce DB Cargo Italia (DBCI) obdrží v druhé polovině ledna 2024 v pořadí třetí lokomotivu řady 744 (obchodní označení EffiShunter 1000) ze čtyř objednaných u českého výrobce CZ LOKO. Lokomotiva s italským označením 744.036 (u CZ LOKO vedená jako 744.156) doplní první dva vloni dodané stroje (viz Lokomotivy řady 744 pro DB Cargo Italia) na posunu v intermodálním terminálu ve městě Brescia. Konečná montáž 744.036 probíhala od podzimu 2023 v jihlavském závodě CZ LOKO, v první polovině ledna se pak uskutečnily zkušební jízdy a 15. 1. 2024 si lokomotivu přebírali zástupci DBCI. Při této příležitosti byla také provedena zkušební jízda z Jihlavy do Bransouz a zpět. Přepravu z Česka do Itálie by si mělo jako v předchozích případech zajistit přímo DB Cargo vlastními náležitostmi. Blízko dokončení je i poslední stroj pro DBCI 744.037, u výrobce vedený díky již přiděleným zakázkám jako 744.174.
DB Cargo Italia vznikla postupným ovládnutím dvou italských dopravců NordCargo a Strade Ferrate del Mediterraneo (později Railion Italia) ještě pod hlavičkou DB Schenker, k přejmenování na DB Cargo Itali došlo k 1. 3. 2016. Kromě dopravy vlaků na italské síti RFI zajišťovalo DBCI posun ve dvou intermodálních terminálech. Na prvním z nich - DOMO 2 u Domodossoly - vystřídal od počátku roku 2024 DBCI nový operátor, druhým je Brescia Fascio Merci. Z důvodu dodávky vlastních lokomotiv a ukončení obsluhy terminálu DOMO 2 vrátilo DBCI poolu Akiem zpočátku ledna 2024 celkem 5 najatých lokomotiv typu G6 a G1000.
Fotografie z 15. 1. 2023 zachycuje stroj v Česku označený 744.156 (italské EVN 92 83 2744 036-0) při výjezdu z areálu závodu CZ LOKO v Jihlavě na zkušební jízdu do Bransouz. 19. 1. 2024 je v plánu předání lokomotivy v Břeclavi DBC k přepravě do Itálie.
Text a foto Daniel Brabenec
Dodávka lokomotiv řady 743.2 ČD kompletní
Na počátku ledna 2024 převzaly České dráhy (ČD) od společnosti CZ LOKO poslední ze 14 rekonstruovaných lokomotiv řady 743.2 (viz Modernizované lokomotivy řady 743.2 ČD). K přestavbám byly využity všechny zbývající lokomotivy řady 742 v majetku ČD, čímž tato řada od druhé poloviny roku 2023 po přistavení posledního stroje na demontáž do WYNX Pool Kutná Hora úplně vymizela z inventárního stavu ČD. CZ LOKO se s ČD dohodlo, že všechny lokomotivy dodá do konce roku 2023, přičemž původní harmonogram počítal s prvním strojem v březnu 2023 a posledními kusy až v roce 2024. Lokomotivy byly průběžně výrobně dokončovány v rozmezí června až prosince 2023, vánoční svátky pak předání posledního stroje odsunuly až na rok 2024. Konečná montáž lokomotiv se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO, jedinou výjimkou byla 743.207, kterou kompletovala pro urychlení dodávek provozovna Česká Třebová.
Lokomotivy řady 743.2 ČD zatím využívají především na posun v uzlových osobních železničních stanicích nebo jsou určeny pro dopravu nehodových pomocných prostředků. Přiděleny jsou do těchto provozních pracovišť nebo strojních stanic všech tří Oblastních ředitelství osobní dopravy: Maloměřice (201), Bohumín (202, 211), Olomouc (209), Česká Třebová (210), Hradec Králové (205), Praha-Vršovice (203, 207, 213), Děčín (204, 212), Rakovník (208) a Plzeň (206, 214). Přestože pořizovací cena lokomotiv vybavených mobilní částí ETCS nepatřila k nejnižším (necelých 50 milionů Kč na jeden stroj), provozní využití některých strojů zatím není na vozidla v garanci zrovna vysoké a na posunu v uzlech zůstávají nadále i lokomotivy řady 714, které měla dle dřívějších vyjádření ČD vytlačit už řada 794 (viz Posunovací lokomotivy řady 794 pro ČD).
Fotografie z 15. 1. 2024 zachytila poslední vyrobenou lokomotivu pro ČD 743.214 při čekání na odjezd do Českých Budějovic v obvodu železniční stanice Jihlava. Tento den po delším čekání v Jihlavě zamířila do domovského pracoviště Plzeň, přičemž ji do Českých Budějovic strojně převezl dopravce CZ Logistics, dále do Plzně si ji přepravily ČD.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
12. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3